Kapitel 12- Jag anmäler mig som extralärare

Det hände egentligen inget intressant på idrotten. Fast, jo Tyler hade ett gräl med idrottsläraren (en man i femtioårsåldern som hette Mr Dime). Det lät ungefär såhär:

”Och var har du ombyteskläderna då, Mr Slater?”

”Jag glömde dem, Mr Dime.”

”Och det vill du att jag ska tro på? Du har ju ’glömt’ dem varje lektion.”

”Jag har glömt dem!”

”Nej, det här duger inte Mr Slater. Nu blir det samtal mellan mig, dig och din far.”

”Hjälp, jag darrar.”

”Om du aldrig är här ombytt så kommer du få underkänt i idrott och…”

Efter det samtalet visste jag inte riktigt vad jag skulle tro om Tyler. Jag hade uppfattat honom som en tyst, blyg person men tydligen så kunde han skrika om han ville.

 

Sista lektionen på dagen var matte. Precis som igår glänste jag och överträffade till och med Fred, Chris smarta bästis. Jag försökte ignorera all uppmärksamhet som jag fick, vilket inte var lätt. När lektionen äntligen var slut packade jag snabbt ihop för att skynda mig till cheerleaderuttagningen, när Mrs Gween bad mig att vänta.

Tanya tecknade åt mig att hon skulle stanna där utanför och jag gav henne ett tacksamt leende. Jag och Tanya hade bara känt varandra i knappt två dagar men hon var redan en god vän.

När klassrummet slutligen tömts sa Mrs Gween, leende: ”Ja, Ms Pettier. Du måste undra varför jag höll kvar dig.”

”Ehh, ja.” svarade jag tveksamt.

”Jo, Ms Pettier. Jag har märkt att du är otroligt duktig i matte.”

Fånigt nog rodnade jag över berömmet. ”Tack.”

”Och du är också duktig på att redovisa hur du tänker matematiskt. Så därför tänkte jag be dig om en sak. Du förstår, här på Newclass har vi vissa elever som är lite efter än de andra i olika ämnen. För att kunna hjälpa de här eleverna att komma ikapp de andra, eller kanske få godkänt i ett visst ämne tilldelas de här eleverna varsin extralärare. Och de här extralärarna brukar vara våra egna elever. Så, duktiga elever är extralärare åt… mindre duktiga elever.”

Jag förstod vart hon ville komma nu. ”Du vill att jag ska bli extralärare i matte åt någon?”

”Exakt!” utbrast Mrs Gween glatt.

Jag visste inte om jag var så sugen på att bli någon extralärare. ”Tja, jag vet inte…”

”Det kommer att stärka ditt betyg.” sa Mrs Gween.

Det avgjorde saken. Även om jag har bra betyg i matte, så kan jag ju alltid få högre.

”Okej, jag är med Mrs Gween.” sa jag.

Lärarinnan log mot mig. ”Tack Ms Pettier. Imorgon efter skolan ska alla extralärare och elever som behöver hjälp samlas i kafeterian. Där får du veta vilken elev som du ska hjälpa.”

Jag tog adjö till Mrs Gween och gick sedan ut ur klassrummet. Där utanför väntade Tanya.

”Vad ville hon?”

Jag ryckte på axlarna. ”Att jag skulle bli en extralärare.”

”Och du sa…?” Vi började gå genom korridoren.

”Jag sa ja.”

Tanya höjde ögonbrynet. ”Varför?”

”För att det kan stärka mitt betyg i matte.”

Tanya himlade med ögonen. ”Som om du behöver det.”

Vi kom fram till mitt skåp, som jag låste upp och lade in mina grejer i.

”Ja, du får i alla fall chansen att hjälpa stackas underkända elever.”

Jag kunde inte urskilja om hon var ironiskt eller inte. Jag tog ut väskan och först då kastade en blick mot klockan. Jag stelnade till.

”Vad?” frågade Tanya.

”Jag är sen till uttagningen.”


Kommentarer
Postat av: Jessica

Bra bra bra!

Längtar tills nästa kapitel kommer ut!!!

och tack för att du sa vad som behövde förbättras i våran novell. Vi ska tänka på det nästa gång vi skriver den.

Kram!

2011-04-25 @ 18:30:50
URL: http://thevampireobsession.blogg.se/
Postat av: Johanna Fåglund - Foto

Sv: Tacktack :D

2011-04-25 @ 18:51:23
URL: http://stargirlphoto.blogg.se/
Postat av: Siis

En bra novell! När kommer nästa?



SV: Hon är en bra författare, men inte min favoritförfattare direkt (:

2011-04-25 @ 19:40:58
URL: http://musicflower.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0