Kapitel 7- En glänsande mattelektion

Jag gick in i klassrummet och satte mig bredvid Tanya. Chris hade slagit sig ner bredvid Fred i raden längst bak. Precis som på franskalektionen satt alla tjejer (utom mig, Tanya och några få till) bakvända och tittade på honom. Och han verkade allt annat än besvärad av det, nejdå, han njöt i fulla drag. Vilket bara ökade min irritation. Gud, vem trodde han att han var egentligen? Han betedde sig som någon himla…

”Som ni nog har märk har vi en nya elev idag.” inledde Mrs Gween lektionen. ”Hon heter Alexandra Pettier och jag tror att de flesta av er redan har träffat henne, så då kan vi sätta igång med lektionen. Först ska vi ha en genomgång…”

Halva klassen stönade och Chris utbrast: ”Men seriöst, måste vi?”

”Ja, vi måste.” sa Mrs Gween orubbligt. ”Idag ska vi gå igenom x och y…” hon vände sig mot tavlan och började skriva upp en ekvation. Jag kunde genast se att svaret på den blev 11, 4. Det var inte särskilt krångligt, på min förra skola hade vi just jobbat med det här.

”Så, kan någon säga mig vad svaret blir och förklara varför?” frågade Mrs Gween och såg ut på klassen. ”Mr Slater kanske?”

Hela klassen vände sig mot Tyler, som satt ensam vid en bänk. Han hade luvan på munkjackan uppfälld, på så sätt att det var svårt att se hans ansikte. Tyler lyfte trött huvudet och tittade på lärarinnan.

”Ehh… vad sa du?”

Chris brast ut i skratt och därmed även halva klassen. Jag grimaserade bara och Tanya suckade.

”Tyst!” röt Mrs Gween åt de som skrattade. Till Tyler sa hon: ”Kan du lösa ekvationen på tavlan?”

Tyler stirrade på tavlan i vad som kändes flera minuter. Tillslut erkände  han: ”Nej, Mrs Gween, det kan jag inte.”

Lärarinnan vände sig, som om det här var det svar hon väntat, mot klassen och frågade: ”Någon annan som kan?”

När alla satt tysta och stilla räckte jag tillslut tveksamt upp handen. ”Kan det vara 11, 4 Mrs Gween?”

Hon spärrade glatt upp ögonen och log. ”Det är helt rätt, Ms Pettier! Kan du berätta hur du fick ut det?”

Jag förklarade, en aning tveksam på grund av att jag hade allas uppmärksamhet nu, hur jag räknat ut det. När jag var färdig såg alla imponerade ut och Fred utbrast: ”Just det, det är så man gör!”

”Jag visste inte att du var så smart.” viskade Tanya till mig. Jag rodnade och svarade inte. Men inombords log jag.

 

Under hela mattelektionen fortsatte jag att glänsa och imponera på Mrs Gween. När lektionen slutade berömde hon mig stort och Tanya påstod att jag var nya Einstein.

”Nämen ge dig.” sa jag med blossade kinder. Vi började gå genom korridoren. ”Jag hade ju gjort de där talen på min förra skola.”

Jag stannade framför en anslagstavla med Tanya bredvid mig. Där fanns det en massa lappar om auditions i olika aktiviteter, som basketlaget, en bokklubb och sånt… Jag sökte efter en lapp där det stod någonting om en dansgrupp. Vi hade haft en dansgrupp på min förra skola som jag hade gått i. Jag älskar dans.

”Men har ni ingen dansgrupp?” utbrast jag besviket när jag inte hittade något.

”Dansgrupp?” sa Tanya, som om det var ett helt främmande ord. ”Nää… Hurså?”

Jag ryckte på axlarna. ”Jag gick i en dansgrupp på min förra skola. Det var rätt kul…”

”Hm.” Tanya granskade lapparna med en fundersam min. ”Du kanske kan börja i cheerleader teamet istället? Det är nästan som att dansa… med pom-poms.”

Jag skrattade till. ”Är inte alla cherrleaders korkade bimbos typ?”

Tanya ryckte på axlarna. ”Du kan bli den första smarta.”

”Jag kan redan se rubriken!” sa Adam, som plötsligt dök upp bakom oss och fick mig att hoppa högt. ”Alex- den första smarta cheerleadern!”

Tanya och jag skrattade.

”Nämen sergiöst.” sa Adam sedan, när vi tystnat. ”Du borde i alla fall försöka komma med. Intagningen är imorgon, efter skolan.”

”Hm.” Jag var tveksam. ”Jag ska tänka på saken.”


Kommentarer
Postat av: Jessica

Riktigt bra!!

Skulle vilja höra mer om Tyler och Chris!!!

2011-04-21 @ 18:46:30
URL: http://thevampireobsession.blogg.se/
Postat av: Filippa

Den är jättebra!!!

2011-10-27 @ 06:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0