BTS- Karaktärerna

Dags för lite behind the states.
Nu berättar jag om hur jag kom på alla karaktärer, och om deras historia.
.
Alex
Jag ville ha en huvudperson som var en tjej, som var snygg, snäll och modig, och som var lite populär utan att hon visste om det. Jag ville att hon skulle genomgå en förvandling, från att vara i bakgrunden till att vara den som folk pratar om. Denna förvandling skulle också innebära att hon ändrade sitt utseende och sin attityd lite. Så vad kunde få henne att genom gå förvandlingen?
Jo, något tragiskt. Först tänkte jag att någon av hennes föräldrar skulle dö, men det blev för likt The Golden States. Så därför fick hon bli dumpad istället.
Andra detaljer om Alex fick utvecklas under berättelsens gång. Jag gillar när historien får berätta sig själv som man säger, att saker får bara bli som det blir och att allt inte är spikat från början.
.
Tyler
Insperationen till Tyler fick jag ifrån ett Navy CIS avsnitt, där det var en tuff mamma som blivit misshandlad av sin man under flera år.
I många berättelser har jag funderat på att ha med en kille som blir slagen, men först nu så blev det till verket.
Jag bestämde att Tyler fick vara killen som Alex skulle bli ihop med, och han skulle vara en enstöring, lite utstött. Den där som alla tittar snett på. Han och Alex var ju tvunga att bli ihoptvingade på något sätt, så Tyler fick ha dåliga betyg så att Alex kunde bli hans extralärare.
Tyler skulle vara ganska sluten och bitter. Han skulle ha svårt för att le och skratta, och inte släppa in någon innanför hans skal. Allt det här med hans pappa och all smärta skulle han hålla inne, vilket gjorde honom ganska kort i tonen och kylig.
Och så måste han ju ha något att skylla sina skador på. Det fick bli skateboard efter att jag såg ett kriminalavsnitt där Justin Bieber var med, blev slagen och hans pappa skyllde på skateboard. Och eftersom jag börjat åka skateboard själv är det väldigt kul att Tyler också gjorde det :)
.
Tanya
Tanyas roll var endast att vara bästa-vännen-som-Alex-kan-snacka-med. Men det var kul att utveckla henne. Tanyas förebild var en tjej i Meg Cabots bokserie Hemsökt, där tjejen också var bästa vännen till huvudpersonen. Jag gav Tanya lite egenskaper, som att vara duktig på att teckna. Och så fick hon vara smart, hon ska liksom förstå hur allting ligger till. Hon var ju den enda som listade ut vad som pågick mellan Tyler och hans pappa.
.
Adam
Adam var inspererad av en karaktär i Hemsökt-serien, av en kille som också hette Adam. Jag bestämde snabbt att han och Tanya skulle vara bästisar sen de var små, och att de slutligen skulle bli ihop.
Jag ville också att Adam skulle vara den roliga. Han skulle se positivt och kunna skämta om vad som helst.
Jag bestämde senare att han och Tyler skulle bli bästa vänner. Först tänkte jag att de var för olika, men sedan gillade jag idén om att den tysta, tuffa killen skulle bli bästis med den pratiga och lite småtöntliga killen. Jag ville att Adam och Tyler skulle vara som Seth och Ryan i O.C
.
Chris
Självklart var jag tvungen att ha en snygg, rik, självsäker kille som var bra på sport. Det fick bli Chris. Först var han bara killen som skulle stöta på Alex och skapa lite problem. Jag tänkte att han skulle vara bortskämd, gilla att festa och lite dryg.
Men när jag sedan bestämde att han skulle vara bra på basket, ville jag göra honom lite som Nathan i One Tree Hill. Så jag skaffade Chris en pappa som pressade honom i basketen, och jag gjorde honom snäll innest inne. Och ju längre in i berättelsen jag kom, desstu mer började jag gilla Chris så jag gjorde honom snällare och snällare. Tillslut fick Chris 'göra slut' med sin pappa och mod till att gå sin egen väg.
Och PS(Att han brukade röka hade jag ingen aning om fören jag kom till det kapitlet)DS
.
Dafne
Dafnes enda roll från början var att vara den snygga, dryga bitchen som bråkar med Alex. Men under berättelsens gång började jag gilla henne. Omedvetet hade jag vävt in att hon var djupt kär i Chris och inte kunde komma över honom, och att hon hade en allvarligare och känslosam sida.
.
Daniel (Chris pappa)
Daniel var helt och hållet inspirerad från Nathans pappa i One Tree Hill. Det enda han skulle bry sig om var pengar och att hans son lyckades i basketen (så att Chris skulle kunna bära upp hans namn)
Att Daniel skulle vara bror till Steven (Tylers pappa) bestämde jag inte förren mot slutet. Det kändes som en kul twist, att Tyler och Chris skulle vara släkt.
Det som inte står i berättelsen, är att Daniel är storebror till Steven, och att han bröt alla band med sin familj så fort han bara kunde, medan Steven bodde kvar och slutligen blev en knarklangare (som sin pappa). Han visste att Tyler fanns, och han listade också ut att han misshandlades eftersom Daniel själv blivit det av sin och Stevens pappa, men han gjorde inget. Han tyckte att han hade ju själv gått igenom det där och överlevt, och att Tyler i sånna fall också borde göra det.
Också skulle han dö av skam om någon visste att han var släkt med några som The Slaters.
.
.
Ja, det var det. Till den som orkade läsa det: Vad tänker ni om det?

Kommentarer
Postat av: mahtab

jätte bra inlägg! har varit väldigt nyfiken på hur du kom på allt om karaktärerna så det var spännande att läsa det här! kram

2011-10-28 @ 15:35:10
URL: http://matiib.blogg.se/
Postat av: Lina

THATS IT!

Jag har gillat din novell, men WTF, BÄVER?!?! Really, nu har du fått dig en pissed of BELIEBER!

Om du inte gillar Justin BIEBER, håll då det för dig sj! Hata och hitta inte på fåniga smeknamn, för det är baara så fånigt.



Förlåt för att jag verkar elak, men jag blir arg när folk hittar på smeknamn och sånt..



ANYWAY, älskar verkligen din blogg och hoppas du fortsätter. Jag hoppas du inte känner dig påhoppad av kommentaren ovanför men ja, jag gillar inte hat.

Annars var detta ett jätte bra inlägg!:D

2011-10-29 @ 11:14:50
Postat av: Anonym

GRYMT BRA!

Hoppas du fortsätter skriva!

2011-10-29 @ 11:19:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0