Kapitel 63- Shopping och tjejsnack

Jag övertalade Tanya sedan om att vi skulle åka och shoppa idag. Så först körde vi förbi våra hem och hämtade pengar, sen in till köpcentret. Tanya fick guida mig lite grann, eftersom jag inte varit bland affärerna så mycket.

”Tanya, kan vi inte gå in på ett fik nu?” sa jag när vi gått i en timme. Vi hade köpt kläder och några smycken.  ”Jag känner inte mina fötter längre.”

Hon skrattade åt mig och styrde sedan in oss mot ett sött litet café med namnet: Sweet Cookie. Vi tog ett bord och sedan beställde vi kaffe och varsin kaka.

”Alltså, jag fattar inte vad som har tagit åt Adam.” suckade Tanya och smuttade på sin dryck. ”Han har varit så jävla sur.”

Jag svalde och samlade mig. Det var dags att säga det. ”Jo, ehm Tanya… Jag vill prata med dig om det.”

Hon såg misstänksamt på mig. ”Jaså?”

”Jo…” sa jag tvekade. Bäst att ta det långsamt. ”När började Adam vara… sur?”

Tanya verkade tänka efter. ”När jag började umgås med Fred.”

”Exakt.” sa jag ivrigt. ”Så vad kan det då bero på?”

”På Fred?” sa Tanya oförstående. ”Men varför skulle Adam vara sur för att Fred… Åh.” Hon spärrade upp ögonen. ”Åh. Du menar att Adam är svartsjuk… på Fred?”

Jag nickade. Till min förvåning frustade Tanya till av skratt.

”Men varför är han det?” utbrast Tanya. ”Jag menar, alltså, Fred är ju toppen och så, men Adam är ju fortfarande Adam. Han är ju liksom…”

”Högst upp på listan?” föreslog jag leende.

”Ja.” sa Tanya. Hon rodnade lätt. ”Visste du att jag och Adam låtsatsgifte oss när vi gick på dagis? Vi har växt upp tillsammans. Ingen känner honom så bra som jag, och tvärtom.”

”Mm.” instämde jag. ”Ni är rätt tajta va?”

Tanya hummade och vi satt tysta en stund. När Tanya pratade igen ar det inte längre om Adam.

”Fred är den idylliska pojkvännen.” suckade hon. ”Han är trevlig, smart, sportslig, rolig… Jag gillar honom.”

”Så varför suckar du?” frågade jag.

”Vet inte.” Hon suckade igen. Så ruskade hon på sig. ”Kom, nu shoppar vi vidare. Jag orkar inte tänka vidare på det där.”

 

Vi gick till en pappersaffär där Tanya köpte fem skisspennor. Varför förstod jag inte riktigt, det var tydligen olika styrkor. Jag fastnade framför en hylla med skrivböcker. Sen Tyler gav mig den där presenten har jag velat ge något tillbaka, men inte vetat vad. Vad sägs som en ordentlig skrivbok, som han kunde skriva ner sina låttexter i?

”Tänker du bli författare?” frågade Tanya med en blick på den ljusgröna boken.

”Det är en present till Tyler” svarade jag och betalade kassörskan.

”Fyller han år?”

”Nej.” Jag stoppade boken i väskan och vi gick ut affären.

”Såååå varför köper du en present till honom?” frågade hon och drog ut på Så.

”För att han köpte mig en.” svarade jag, och nämnde inte att det var för att jag haft namnsdag. En fin present var en fin present, oavsett dag.

”Jaha.” sa Tanya och tittade konstigt på mig.

”Vad?” utbrast jag.

”Ingenting.” sa hon i spelad oskyldighet. ”Det verkar bara som att du gillar honom.”

Jag gav henne en sträng blick. ”Ja, jag gillar honom. Men inte på det sätt som du menar.”

”Om du säger det så.” sa Tanya i samma tonfall som förr.

(Sista dagen för frågestunden! Passa på!)


Kommentarer
Postat av: Emma

Jag tror Tanya är lite lik Alice Cullen! :D

iallafall på vissa bilder :]

2011-07-26 @ 13:02:39
Postat av: mahtab

börjar typ blir beroende av din story!

tycker att den är sjukt bra!

det var ett jätte bra kapitel också!



kram<3

2011-07-26 @ 21:28:44
URL: http://matiib.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0