Kapitel 10- Jag får Mr populär som labbpartner

Följande morgon inledde kemiläraren (som hette Mr Frencher) med att berätta för alla vem jag var. ”Vi har en nya elev idag, hon heter Alexandra…” och bla bla bla. Det där vanliga snacket. Tanyas egentliga labbpartner, någon Jenny, hade blivit sjuk idag. Passande för mig, för då kunde jag ta hennes plats.

Kemisalen, eller Sal14b som det stod på schemat, var inte som de andra klassrummen. Bänkarna var höga och stora. Längs väggarna fanns handfat och skåp, fulla av provrör och kemiska ämnen. Tavlan längst fram hade en projektor (wow, förnämt!) och karteden var lång och tom på papper.

Alla på lektionen bar vita rockar, det vill säga jag, Tanya, Adam, Chris och hans gäng och några andra som jag kände igen från Adams presentation. Alla verkade ganska trötta så här på morgonen, så det var ganska tyst och lugnt vilket jag uppskattade. Kemi var jag rätt bra på, och min förra lärare hade sagt att jag kunde få bra betyg i det här ämnet om jag anstränger mig.

”Idag ska vi undersöka vissa ämnen i mikroskåp och rita av det vi ser. Men innan det, så ska vi byta labbpartner!”

Halva klassen protesterade, däribland jag. Jag ville inte byta partner nu, jag hade ju just blivit ett team med Tanya!

”Inga protester!” röt Mr Frencher och alla tystnade. Han backade till tavlan, där han snabbt ritade upp en karta sett uppifrån av klassrummet. Så började han dra lott om vem som skulle sitta vars och därmed vilket labbpartner man skulle få. Tanya hamnade längst bak med Adam, vilket i för sig var kul för dem. Men det betydde dessvärre att jag själv skulle få en främling till partner.

Mr Frencher drog Chris namn. Han skulle få sitta i mitten. Nästan alla tjejer höll andan när han skulle dra vem som skulle få sitta bredvid honom. Jag bara himlade med ögonen.

”Sen har vi… Ms Pettier.”

Jag spärrade försträckt upp ögonen. Vänta här nu… hade han sagt Ms Pettier? Skulle jag sitta bredvid Mr populär? Skulle Chris bli min labbpartner? Nej, jag måste ha hört fel på något sätt. Inte kunde väl jag…

Men de svartsjuka blickarna jag fick av de andra tjejerna var svar nog. Chris skulle bli min labbpartner.

Jag suckade högt, utan att ens försökta dölja min besvikelse. Jag kunde nästan se hur mina chanser att få bra betyg i kemi flög väg.

”Så, ni kan sätta er på era nya platser nu.” sa Mr Frencher.

Det var med tunga steg som jag gick mot min nya plats. Chris hade redan satt sig där. Han log stort mot mig och visade upp en rad med perfekta, vita tänder.

”Hallå där New Girl.” hälsade han.

Jag gav Chris bara en giftig blick innan jag satte mig tungt bredvid honom.

”Har alla hittat till sin plats?” frågade Mr Frencher och såg ut över klassen. ”Då så. Börja! Kom fram och hämta ämnena, gör en hypotes innan ni kollar…”

Jag lämnade snabbt min plats och hämtade alla sakerna. Utan ett ord satte jag mig sedan bredvid Chris igen och började skriva anteckningar. Min nya labbpartner satt bara mållös och stirrade på mig.

”Ehh…” sa han tillslut. ”Vad gör du?”

”Utför uppgiften.” svarade jag utan att titta upp.

Han log lite förvirrat. ”Och vad är det för uppgift, då?”

”Det hade du vetat om du hade lyssnat på läraren, smartskaft.”

Leende blekande och ersattes av en irriterad min. ”Men kan du inte bara säga vad vi ska göra?”

”Varför skulle jag?”

”Men kom igen, snälla New Girl?”

Jag gav honom ett argt ögonkast. ”Kalla mig inte det!”

”Men det passar ju dig!” invände han. ”Du är ju ny, och du är en tjej.”

Åh Gud! tänkte jag. Vad har jag gjort för att förtjäna detta?


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Bra skrivet, och spännande. Undrar om det blir romans eller vänskap eller vad som komemr hände för dem? haha



Men jag antar att läraren skulle säga "fröken pettier" och inte "fru pettier".

"Ms" är lika med "fru" dvs. "Misiss"(vet inte om det stavas så men det utalas så) och "Miss" är lika med "fröken" och utalas just som det låter.

Så jagf tor det ska vara "Miss Pettier".



Men längtar tills nästa!

2011-04-23 @ 17:10:20
Postat av: Jessica

Haha sjukt bra!

Chris verkar vara mycket rolig;)

undrar om det blir någonting emellan de?.Skulle vara kul att få veta lite mer om Tyler



Kram!

2011-04-23 @ 19:40:50
URL: http://thevampireobsession.blogg.se/
Postat av: Johanna

hejsan, vad roligt att du kikade in! :)

tack så mycket, nej en kompis till mig fixade den :)

2011-04-23 @ 20:14:35
URL: http://johannaviveca.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0