Kapitel 90- Misslyckad konversation

(Ursäkta för att uppdateringen har försmäras. Jag sa ju att den skulle göra det.)

”Så du tänker inte dansa?”

Jag och min pojkvän stod vid ett av de många snaskborden, med varsin alkoholfri bål i handen. Tanya och Adam var någonstans och dansade och själv verkade Tyler bara lida.

”Nej.”

”Mingla?”

”Nej.”

”Var med i någon sällskapslek?”

”Nej.”

Jag drack upp min bål och lade armarna i kors. ”Du tänker alltså bara stå där tills timmen är slut?”

”Aah, typ.”

Jag log åt honom. ”Tja, jag tänker i alla fall gå och dansa. Du är välkommen att delta när som helst.”

Så gick jag ut på dansgolvet, lät musiken fylla mig och började dansa lite improviserat. Jag drog till mig vissa blickar, så jag slutade med det jag gjorde och tog enklare danssteg istället.

”Schysst fest va?” hörde jag svagt en röst säga.

Jag vred lite på mig och såg att Chris hade kommit och ställt sig bredvid Tyler. Chris såg bara full ut, medan Tyler glodde mördande på den andra.

”Jag är inte så förtjust i fester.”

”Nä, du tycker väl bättre om att råna folk va?” flinade Chris. Han puffade till Tyler med armbågen, en gest om inte uppskattades. ”Skoja ba.”

Jag vände mig bort ifrån dem så att de inte skulle se att jag lyssnade (vilket var rätt svårt med tanke på musiken). Jag var glad att de pratade, då kanske de skulle kanske kunna läta känna varandra och sluta bråka så. Om bara Chris inte sa sådana där saker om att råna.

”Så är du imponerad av min kåk då? Inte direkt vad du är van med va?”

Tylers svar var kyligt och hårt. ”Nej, jag är inte imponerad det minsta. Det är kalt och intetsägande. Vem vänta…” sa han med ironisk förvåning. ”Då passar den ju dig utmärkt!”

”Vad fan är ditt problem?” Den tidigare vänligheten var borta ur Chris röst.

”Vad är ditt?”

Dags att avbryta.

”Nämen killar!” sa jag, vände mig om och gick fram till dem. ”Vad kul att ni pratar! Nån som har lite bål att bjussa på?”

De ignorerade mig fullständigt.

”Du är ju helt jävla störd!” utbrast Chris. Han vinglade till så att han var tvungen att ta stöd mot Tyler, och så att hans öl kom rätt under min pojkväns näsa.

”Ja, det kom ju från rätt person.” ropade Tyler tillbaka. Flera gäster hade vänt sig om och tittade på de två killarna. ”Och ta bort det där giftet från mitt ansikte!”

Tyler sköt undan ölburken med en sån kraft att spriten skvätte över Chris snygga, säkert kemtvättade skjorta. Det här höll verkligen på att urarta.

”Hörni killar, ge er nu.” sa jag.

”Din jävla kukskalle!” skrek Chris och tittade med en dimmig blick ner på sin förstörda skjorta. ”Du bara tigger styrk!”

Chris hand formades till en knytnäve och for ut med en hastighet som var överraskande med tanke på att han var full. Han träffade Tylers haka och flera skrek till. Jag kände en skarp känsla av rädsla inom mig. Det här påminde mig allt för mycket om kvällen hos Tyler, då jag hade upptäckt allt med hans pappa.

Tyler hämtade sig snabbt och såg på Chris med en brinnande blick. Han tog sats för att slå tillbaka, men vid det laget hade jag hunnit samla mig för att agera.

”Sluta!” skrek jag och gick emellan dem, med ögonen på Tyler. ”Ge er!”

Tyler hejade sig. På en sekund försvann all vrede i hans ögon och ersattes av förvåning, som om han inte förstod vad han höll på med, och sedan skam. Han sänkte handen han höjt.

”Hallå, vad händer?” Tanya och Adam hade trängt sig fram genom massan som bildas. De såg från mig, till Tyler, till Chris och tillbaka till mig.

”Tonfisk.” svarade jag. Bästa sättet att förklara situationen.

”Tonfisk? Va fan…” Så hajade Adam till när han mindes sitt eget akutord. ”Tonfisk!”

Tanya nickade. Hon fattade också.

Så slöt vi ihop oss som en klunga, jag med Tylers hand sammanflätat i min, och vi lämnade fetsen med allas blickar på oss.


Kommentarer
Postat av: mahtab

super bra skrivet!

2011-08-31 @ 20:09:47
URL: http://matiib.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0