Kapitel 49 Del 2- Planer för kvällen

Sedan bestämdes det att jag och Tanya skulle sova över hos Adam (trots att han hällt kallvatten över oss). Vi såg på film och hade det roligt.

Så, när jag vakande så var det i soffan i Adams vardagsrum. Klockan var så mycket som elva och från köket hördes ljudet av något i en stekpanna.

Eftersom man, från vardagsrummet, kunde se in i matsalen såg jag att Tanya satt till bords, fullt ätandes på pannkakor. Jag tvingade upp mig själv, drog fingrarna genom håret (för det stod åt alla håll) och satte mig bredvid Tanya. Vi utbytte trötta morgonhälsningar.

”Hej, du måste vara Alex.”

En rödhårig, fräknig kvinna med rynkor kring ögonen serverade mig genast ett berg med pannkakor. Hon såg lika snäll ut som hon lät.

”Jag är Adams mamma.” sa kvinnan som tydligen var Mrs Cower.

”Trevligt att träffas Mrs Cower.”

Hon skrattade. ”Kalla mig Jane.”

”Så ni har börjat utan mig?”

En morgonrufsig Adam kom nedför trappan, klädd i ett par pyjamasbyxor. Han gav sin mamma en snabb kyss på kinden och satte sig sedan bredvid oss. Han snodde en pannkaka av Tanya, som bara himlade med ögonen och lät honom ta den.

”Vad händer idag då?” frågade Adam och lutade sig tillbaka.

”Jag har hört att det ska vara grillfest på stranden.” inflikade Jane från köket. ”Alla Sun Beach ungdomar är välkomna. Det ska finnas vuxna som är ansvarliga där.” Hon kom in med några nysteka pannkakor och såg strängt på Adam. ”Och ingen alkohol.”

Adam slog ut med armarna. ”Det har hänt en gång!”

”Och det ska inte hända igen. Vi lovar, Jane.” sa Tanya och såg på henne med trofasta ögon.

”Okej Tanya. Dig kan man ju lita på.”

”Jag måste bara fråga mina föräldrar först.” sa jag och vips så var telefonen i min hand. Min mamma svarade rätt snabb, och svaret var: Visst, gå du. Men drick inget.

 

Senare på dagen var jag på väg hem till mig, för att byta om och sedan möte upp mina vänner. På gatkanten satt en mörk, grå figur. Först hoppade mitt hjärta till, och jag misstänkte att det var en gangster. Sen vände personen på huvudet och jag kände igen honom.

”Jävlar, Tyler.” utbrast jag och suckade. ”Du skrämde livet ur mig.”

”Förlåt.” sa han ursäktande och reste sig upp. Hans skateboard låg bredvid. ”Jag har, ehm, väntat på dig.”

”Jag sov över hos Adam.” sa jag och log försiktigt. ”Hoppas du inte blev övervänt.”

”Det är lugnt.” sa han stilla och följde mig, lite tvekande som vanligt, fram till dörren.

Jag började direkt gå uppför trappen. ”Vi ska på en grillfest sen, jag, Tanya och Adam. Ska du med?”

Han såg förvånad på mig. ”Ni vill ha med mig… på en fest?” Sättet han sa det på, var som om jag föreslagigt att vi skulle flyga till Mars på en tulpan.

Jag skrattade. ”Varför säger du det på det där sättet? Ja, vi vill ha med dig.”

”Jag vet inte.” När jag kom in i mitt rum lutade han sig mot dörrkarmen. ”Jag har liksom inga kläder, och jag kan verkligen inte dansa!” Det sista sa han med rädsla i rösten och uppspärrade ögon.

”Jag kan lära dig.” sa jag och drog upp en blå, tunn klänningen. Jag kunde ha bikini under. ”Och kläder kan du låna av Adam.”

”Men jag har aldrig varit på en fest förut.” sa han lågt.

Jag vände mig till honom. ”Hörru kompis. Det kommer bli jättebra. Jag vet hur det är att kasta sig in i saker man aldrig varit med om förut. Man känner sig vilse. Men tro mig, förr eller senare hittar man stigen igen.”

Han såg in i mina ögon och verkade lugnare. ”Okej. Jag kommer väl då.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0